• اسلایدر بالای صفحه

بیماری لثه در کودکان

بهداشت دهان و دندان از همان دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است،عدم رعایت بهداشت میتواننندمشکلات زیادی برای کودکان بوجود آورد که از جمله می توان به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه اشاره کرد، اما اغلب تصور می‌کنیم بیماری لثه شرایطی است که مختص بزرگسالان می‌باشد، موضوع صحت ندارد. نوجوانان و حتی کودکان کم سن‌تر نیز در معرض خطر بیماری لثه، از موارد شدید تا خفیف آن، قرار دارند که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند. در صورتی که این مشکل در این سن برطرف نشود، می‌توان موارد بیماری لثه در افراد زیر 18 سال را نیز به 50 درصد افراد بزرگسالی افزود که با این بیماری(بیماری لثه در کودکان) دست به گریبان هستند.

بیماری لثه در کودکان چیست؟

بیماری لثه یا بیماری پریودنتال عارضه‌ای است که توسط باکتری‌ها و ذرات غذایی که بر روی سطح دندان‌ها باقی می‌مانند، به وجود می‌آید. وقتی که این ذرات بر روی سطح دندان تجمع می‌کنند، لایه سخت و چسبنده‌ای به نام پلاک را بر روی دندان تشکیل می‌دهند. در مرحله بعد این پلاک‌ها سخت‌تر شده و به جرم دندان (تارتار) تبدیل می‌شوند و همزمان با آن، تشکیل پلاک‌های جدید نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند. در نهایت این عوامل باعث قرمز و متورم شدن لثه‌ها خواهد شد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند و بدتر شود، می‌تواند به بافت‌های نرم و استخوان‌های حمایت‌کننده از دندان‌ها نیز آسیب وارد کرده و در نتیجه منجر به لق شدن دندان‌ها شود. البته بروز بیماری‌های شدید لثه شیوع زیادی در کودکان ندارد، اما بیماری و التهاب ملایم لثه که اصطلاحاً با عنوان ژنژیویت شناخته می‌شود، در کودکان خیلی شایع است. این بیماری در اوایل دوران کودکی شروع می‌شود و در اوایل دوره نوجوانی، شدت و میزان وقوع آن بیشتر می‌شود.

علل بیماری لثه در کودکان

• نوجوانان
نوجوانان ممکن است که در اوایل زمان بلوغ خود دچار بیماری‌های لثه شوند. در این دوره میزان هورمون‌ پروژسترون و احتمالاً استروژن افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش جریان خون در لثه‌ها می‌شود. در نتیجه، حساسیت لثه‌ها نسبت به خونریزی و بیماری‌ها هم در این زمان بیشتر می‌شود.
  • کودکان
مهم‌ترین علت بیماری‌های خفیف لثه در کودکان معمولاً عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.ابتلاء به بعضی از بیماری‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر بروز بیماری های لثه در کودکان شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:
  1. سندرم کیندلر
  2. دیابت نوع 1
  3. سندروم دان
  4. پاپیلون
  5. سندروم پاپیلون لفور
عوامل ژنتیکی و ارثی نیز می‌تواند خطر بروز بیماری‌های لثه در کودک را افزایش دهد. بنابراین اگر هر گونه سوابق فامیلی از بیماری‌های لثه دارید، حتماً به دندانپزشک کودک خود اطلاع بدهید.

علائم بیماری لثه در کودکان

در بعضی موارد ممکن است بیماری لثه بدون هیچ‌گونه درد و علائمی، پیشرفت نماید. دندانپزشک اطفال، با انجام معاینات دوره‌ای به‌طور منظم و بررسی نشانه‌های اولیه بیماری‌های پریودنتال، این بیماری‌ها را در همان مراحل اولیه آن تشخیص داده و قبل از آنکه پیشرفت زیادی کند و برای کودک شما مشکل‌ساز شود، آن را درمان می‌نماید.بیماری‌های لثه ممکن است کاملاً بدون درد باشد، بنابراین آگاهی داشتن نسبت به علائم ظاهری این بیماری‌ها و پیگیری جدی و دقیق آن از اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از پیشرفت بیماری برخوردار است. مهم‌ترین این علائم عبارت است از:
  • ورم، قرمزی، حساسیت و خونریزی لثه
  • خون افتادن لثه‌ها در زمان مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان
  • بوی بد مداوم دهان و یا بدطعم شدن دهان کودک (درمان بوی بد دهان کودکان به روش های مختلفی انجام خواهد شد)
  • لق شدن یا افتادن دندان‌ها
  • تحلیل رفتن یا پس کشیدن لثه از روی دندان‌ها
  • علائم مشهود تجمع چرک و عفونت در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها و در فضای بین لثه و دندان
  • تغییر در وضعیت قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم در زمان گاز زدن

انواع بیماری‌های پریودنتال در کودکان

التهاب خفیف لثه (ژنژیویت) مزمن یک بیماری شایع در کودکان است. این بیماری معمولاً باعث متورم شدن بافت لثه، قرمز شدن رنگ آن و خون افتادن سریع لثه می‌شود. بیماری التهاب شدید لثه (پریودنتیت) را می‌توان با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب و رعایت دقیق اقدامات مراقبتی، هم پیشگیری و هم درمان نمود. اما اگر درمان ورم لثه به موقع صورت نپذیرد می‌تواند به اشکال پیشرفته‌تر و مخرب‌تری از بیماری‌های پریودنتال تبدیل شود.
بیماری التهاب شدید لثه (پریودنتیت) مها