• اسلایدر بالای صفحه

دندانپزشکی کودکان

بهداشت دهان و دندان از همان ابتدای تولد کودک شروع می‌شود. حتی در زمان تغذیه با شیر، نیز لازم است که از همان ابتدای کار و در اسرع وقت، یک برنامه بهداشتی مناسب برای دهان و دندان کودک خود آغاز کنید. دندانپزشک کودکان، سلامت دندان‌های کودک را ارتقاء می‌دهد و همچنین در نقش منبع اطلاعاتی در این خصوص برای والدین آن‌ها عمل می‌کند. انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکا (AAPD) و انجمن پزشک کودکان آمریکا (AAP) توصیه می‌کنند که ملاقات با دندانپزشک باید هر شش ماه، پس از اولین رویش دندان در کودکان یا یک سال پس از تولد کودکان، صورت بگیرد؛ زیرا با معاینهٔ مرتب و تشخیص به موقع بیماری‌های دندان، می‌توان پوسیدگی دندان بچه‌ها را در همان مراحل اول رفع کرد.

اهمیت انجام معاینه‌های دوره‌ای توسط دندانپزشک کودکان

در کودکان رویش دندان‌ها معمولا از سن 6 ماهگی شروع می‌شود. در 6 تا 7 سالگی نیز به تدریج دندان‌های شیری می‌افتند و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. بدون انجام مراقبت‌های مناسب از دهان و دندان، ممکن است دندان‌های کودک دچار پوسیدگی شدید و یا بیماری‌ها و عوارض دهانی شود که موجب بروز درد و بیماری‌های گوناگون دیگر می‌شود.
حفاظت و نگهداری از دندان‌های شیری به همان اندازه دندان‌های دائمی مهم است. وجود بیماری که سبب بروز درد و عفونت در دندان های شیری شود، تاثیر مستقیمی بر سلامت و بهداشت کودک دارد و می‌تواند موجبات درد و ناخوشی فرزند دلبندتان را فراهم کند. علاوه بر آن ممکن است کودک به علت درد دندان‌ها، از خوردن غذا خودداری کند یا آنکه غذای خود را بد هضم کند که این موضوع نیز به نوبه خود باعث می‌شود علاوه بر ایجاد دردهای شکمی، معده او نیز غذا را به طور کامل جذب نکند. این موضوع بر رشد کودک تاثیر می‌گذارد و توان بدنی او را بتدریج تضعیف می‌کند.
دندانپزشک کودک، خدمات ویژه‌ای را برای کودکان و والدین آنها فراهم می‌کند بنابراین شما هیچگاه نمی‌توانید مسائل مربوط به دندان کودک خود را بدون در نظر گرفتن قرار ملاقات‌های منظم با یک دندانپزشک کودکان به تنهائی حل کنید.

روش های درمانی مهم در دندان پزشکی کودکان

• روکش های استیل پیش ساخته
روکش های استیل روکش های پیش ساخته در سایز های مختلف هستند در نتیجه فرآیند قالب گیری و مراحل لابراتواری حذف شده و کل درمان در یک جلسه صورت می گیرد که برای کودک قابل تحمل تر است . موارد تجویز روکش ها در دندانپزشکی کودکان عبارتند از:
1- ترمیم دندان شیری با ضایعات پوسیدگی وسیع و متعدد
2- ترمیم دندان شیری با نواقص مینایی که امکان ترمیم آن با آمالگام یا کامپوزیت وجود ندارد.
3- ترمیم پس از پالپوتومی و پالپکتومی دندان های شیری که به علت پوسیدگی زیاد و ضعیف شدن دیواره ها خطر شکستگی تاج باقی مانده زیاد است .
4- ترمیم دندان شکسته
5- ترمیم دندان های شیری که قرار است به عنوان پایه ی اپلانیس یا فضا نگه دار استفاده شود .

• فضا نگه دار
کودکانی که دندان شیریشان را زودتر از موعود از دست داده اند به فضا نگه دار نیاز دارند زیرا زود از دست دادن دندان شیری می تواند باعث کج شدن، حرکت کردن و بهم ریختگی دندان ها و مشکلات ارتوپدیک فک می شود. بیشترین میزان از دست رفتن فضا در چند ماه اول پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد لذا لازم است بلافاصله پس از کشیدن دندان جهت درمان اقدام شود. هدف از گذاشتن فضا نگه دار این است که فضای مورد نیاز رویش دندان دائمی را باز نگه دارد تا دندان دائمی در جای درست خود رویش یابد.
بعد از جایگذاری فضا نگه دار کودک باید به طور منظم تحت مراقبت دندانپزشکی باشد تا در صورت مشاهده ی رویش دندان دائمی فضا نگه دار خارج گردد.

• ترمیم های رزینی پیشگیرانه
این روش برای پیشگیری از پوسیدگی در دندان های  آسیای دائمی تازه رویش یافته کودکان است . دندان های آسیایی که شیار های سطح جونده آنها عمیق است و با مسواک زدن تمیز نمی شود و دندان هایی که شیار های آنها ضایعات و پوسیدگی اولیه دارد کاندید دریافت درمان می باشند . فرآیند درمان به این صورت است که پس از پاکسازی شیار ها بدون برداشت محسوس مینا مواد همرنگ دندان داخل شیار ها قرار داده می شود . بدین ترتیب انسداد شیار ها از استقرار باکتری های پوسیدگی زای جدید و هم چنین از نفوذ قند های قابل تخمیر و رسیدن آنها به باکتری ها جلوگیری می کند و میزان پوسیدگی را به طور قابل ملاح